Nederlandse leraren en schoolleiders zijn overwegend positief over hun beroep, werkomgeving en salaris. Zij werken met plezier en voelen zich gewaardeerd. Wel ervaart een groeiende groep leraren en schoolleiders werkstress en blijft het lerarentekort een grote uitdaging. Dat komt naar voren uit de vierde editie van het TALIS-onderzoek die staatssecretaris Becking op 7 oktober 2025 heeft aangeboden aan de Tweede Kamer.       

TALIS (Teaching and Learning International Survey) is een groot internationaal onderzoek van de OESO naar de werkbeleving van leraren en schoolleiders dat elke zes jaar wordt uitgevoerd. In deze vierde editie staan thema’s centraal zoals de professionele ruimte van leraren, werkdruk en de oorzaken daarvan, betrokkenheid bij schoolbesluitvorming, deelname aan professionele ontwikkeling en de begeleiding van startende leraren.

Positief beeld

De resultaten van TALIS 2024 laten op hoofdlijnen een positief beeld zien: Nederlandse leraren en schoolleiders zijn overwegend positief over hun beroep, werkomgeving en salaris. Maar liefst 95 procent van de leraren geeft aan met plezier in het onderwijs te werken. Vooral in het po is de tevredenheid over salaris en arbeidsvoorwaarden sterk gestegen: van 25 procent in 2018 naar 84 procent in 2024. Ook vergeleken met collega’s in andere landen zijn Nederlandse leraren bovengemiddeld positief over het salaris. Ze voelen zich gewaardeerd door leerlingen en ouders en geven aan dat ze opnieuw voor het beroep zouden kiezen. Bovendien hebben leraren in het po en vo veel vertrouwen in hun lesgevende capaciteiten.

Professionalisering en begeleiding

Uit het onderzoek blijkt ook, dat startende leraren in het po en vo zich steeds beter voorbereid voelen en dat ze ook vaker begeleiding krijgen dan in 2018. Vrijwel alle Nederlandse leraren nemen deel aan professionalisering en geven aan dat professionaliseringsactiviteiten een positief effect hebben op hun lesgeven.

Ook uitdagingen

Tegelijkertijd toont het rapport dat er ook uitdagingen zijn. Een groeiende groep leraren en schoolleiders in het po en vo geeft aan veel werkstress te ervaren, door administratieve druk, verandermoeheid en het omgaan met gedrag van leerlingen en zorgen van ouders. Vergeleken met andere landen geven leraren aan dat er fors meer leerlingen zijn met extra ondersteuningsbehoeften. Opvallend daarbij is dat leraren met meer leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften in de klas meer stress ervaren, maar niet minder tevreden zijn over hun werk.

Schoolleiders in het vo zien het lerarentekort als de grootste uitdaging. In het po is die uitdaging er voor schoolleiders ook, maar te weinig kunnen toekomen aan onderwijskundig leiderschap vinden ze nog urgenter. Zowel leraren als schoolleiders benadrukken het belang van minder werkdruk en administratie, goede arbeidsvoorwaarden, meer waardering en een structurele aanpak van het personeelstekort.

Het beroep van leraar aantrekkelijk maken en houden

Staatssecretaris Koen Becking:

Het is ontzettend mooi dat zo’n groot deel van de leraren tevreden is met hun baan en salaris en dat ze zich goed voorbereid voelen op hun beroep. Dit is iets waarop we trots mogen zijn en waarop we door kunnen bouwen. Tegelijk zie ik ook dat leraren nog altijd te maken hebben met een hoge werkdruk en zijn er zorgen over het tekort aan personeel. Daarom blijf ik mij onverminderd inzetten voor oplossingen om hieraan iets te doen. Zoals bijvoorbeeld met de campagne ‘Werken met de toekomst’. Een campagne van meerdere jaren waarmee we erop inzetten het beroep van leraar aantrekkelijk te maken en te houden.

Meer informatie

Het TALIS-onderzoek (Teaching and Learning International Survey) wordt iedere zes jaar uitgevoerd en wordt gecoördineerd door de OESO. In Nederland is  het onderzoek uitgevoerd door het Kohnstamm Instituut en RICDE (Universiteit van Amsterdam), IPSOS/I&O Research, Fontys Hogeschool en IVA Onderwijs. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van het ministerie van OCW en de NRO.

Het internationale onderzoek TALIS en het nationale rapport (met verdiepende informatie over Nederland) staan op rijksoverheid.nl.