Onderzoek samenwerking regulier en speciaal onderwijs gepubliceerd

Sinds 2018 biedt een regeling van het ministerie van OCW scholen voor regulier en gespecialiseerd onderwijs meer ruimte om intensiever samen te werken en zo een start te maken met inclusief onderwijs. De deelnemende scholen bieden samen onderwijs aan gemengde groepen van leerlingen uit regulier en gespecialiseerd onderwijs. Aan deze regeling is meerjarig onderzoek gekoppeld. De tweede tussenrapportage van dit onderzoek is in mei 2025 gepubliceerd.

Het doel van de regeling is de samenwerking tussen het regulier en gespecialiseerd onderwijs te versterken en inclusief onderwijs te stimuleren. Het onderzoek dat in het kader van deze regeling wordt verricht, is interessant voor scholen uit het regulier en gespecialiseerd onderwijs die willen samenwerken en voor al geïntegreerde onderwijsvoorzieningen die zich verder willen ontwikkelen.

Schoolbrede visie

De rapportage beschrijft de ontwikkeling van de scholen die vanaf 2021 samenwerken. Aan bod komt onder andere welke factoren de samenwerking bevorderen of juist belemmeren. De onderzoekers doen een aantal aanbevelingen. Zo is het van belang binnen het schoolteam te zorgen voor een vastgelegde, breed gedragen visie op inclusie en betrokkenheid van het schoolteam bij de vertaling daarvan naar de praktijk. Ook wordt bijvoorbeeld aanbevolen om te werken aan een gezamenlijke schoolcultuur met een gemeenschappelijk pedagogisch-didactisch klimaat en om beleid te ontwikkelen voor tijdelijke plaatsingen en observatiemogelijkheden.

Beleidsregel inclusieve leeromgeving

Scholen die ook willen samenwerken, kunnen gebruikmaken van de Beleidsregel inclusieve leeromgeving uit 2024. Met deze regeling kunnen alle óf een deel van de leerlingen van een school of vestiging voor (voortgezet) gespecialiseerd onderwijs naar school in het regulier onderwijs. Deze leerlingen worden hierbij ondersteund vanuit het (voortgezet) gespecialiseerd onderwijs. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om vanuit het gespecialiseerd onderwijs een ondersteuningsklas in te richten op een reguliere school. Scholen die voor 1 mei 2026 een aanvraag indienen, kunnen vanaf 1 augustus 2026 starten met de samenwerking. Meer informatie over deze regeling is te vinden op de website van het Steunpunt Passend Onderwijs.