Meer uren werken stimuleren (vervolgpilot)
Maatwerk mogelijk maken is essentieel bij het stimuleren van meer uren werken van leraren. Dit concludeerden de pioniers van de kopgroep ‘meerurenbonus’. Meerurenmaatwerk kan daarmee bijdragen aan het terugdringen van het lerarentekort. Hebben jullie als school of bestuur een lerarentekort en interesse om in een vervolgpilot aan de slag te gaan met meerurenmaatwerk? Schoolbesturen kunnen zich melden via meeruren@minocw.nl.
Er moeten geen kansen blijven liggen om het lerarentekort te verminderen. Daarom heeft het kabinet de ambitie om meer uren werken aantrekkelijker te maken voor wie dat wil en kan. Het verhogen van het aantal gewerkte uren zorgt er bovendien ook voor dat er vaker een bekend gezicht voor de klas komt. In het primair onderwijs werken op dit moment ongeveer zeven op de tien leraren in deeltijd.
Van meerurenbonus naar meerurenmaatwerk
De kopgroep ‘meerurenbonus’ heeft afgelopen drie jaar gepionierd met manieren om meer uren werken te stimuleren. De kern van hun advies is: bied meerurenmaatwerk. Daarbij zijn drie instrumenten (verder) ontwikkeld:
- De vraag om meer uren te werken is een vast onderdeel van personeelsgesprekken;
- Het bieden van maatwerk met verschillende opties om meer uren te kunnen werken, bijvoorbeeld een extra bedrag bovenop het salaris of snipperdagen;
- Een extra beloning voor leraren die zich aanbieden om in te vallen buiten hun reguliere rooster: de beschikbaarheidstoelage, een soort ‘piketdienst’.
Meer informatie is te vinden op www.aanpaklerarentekort.nl.
Een deel van de leraren is potentieel te verleiden om meer uren te werken. Uit het onderzoek Meer uren werken in het onderwijs na (financiële) prikkels (2023) van ResearchNed blijkt, dat ruim een kwart van de ondervraagde deeltijd-leraren de komende vijf jaar (waarschijnlijk) meer wil werken. Voor sommige leraren is het gesprek over meer uren werken en de mogelijkheden die zij daarbij hebben al voldoende stimulans om meer te werken.
Vervolgpilot
De bereidheid van deeltijdleraren om een dag meer te werken kan toenemen wanneer zij een bonus krijgen. Dit kan een financiële bonus zijn of bijv. een bonus in de vorm van meer snipperdagen. De bereidheid om meer te werken ligt tussen de 10 en 45 procent. Daarbij verschillen de wensen per leraar: voor de één helpt meer loon, voor de ander wat extra verlof of juist flexibiliteit in de werkuren. Daarom start het ministerie van OCW binnenkort met een vervolgpilot. In deze pilot onderzoeken we of meerurenmaatwerk bieden - waarbij docenten kunnen kiezen uit meerdere opties - kan helpen om nog meer potentieel te bereiken.
Hebben jullie als school of bestuur een lerarentekort en interesse om in een vervolgpilot aan de slag te gaan met meerurenmaatwerk? Schoolbesturen kunnen zich melden via meeruren@minocw.nl.