Ga aan de slag met lesson study, inclusiever onderwijs of een levend taalbeleid
Wil je met je team werk maken van lesson study, inclusiever onderwijs of een levend taalbeleid? Volg dan een van deze leertrajecten van Expertisescholen Ontwikkelkracht. In deze trajecten ontdek je hoe collega’s op andere scholen succesvol aan deze thema’s werken en hoe je hun aanpak kunt vertalen naar jouw eigen schoolcontext.
Je ontvangt begeleiding en een vergoeding om je school te ondersteunen bij het leertraject. Het aanvragen van subsidie kan tot en met vrijdag 27 juni 2025. Vraag eerst een kennismakingsgesprek aan met de expertiseschool om te verkennen of de ontwikkelvraag van jullie school aansluit bij het leertraject.
Een leertraject:
- start met een intake en werkbezoek;
- biedt studiedagen voor het hele team en gerichte begeleiding voor het kernteam;
- ondersteunt de schoolleiding bij implementatie en borging;
- sluit af met een evaluatie en borgingsplan voor het tweede jaar.
Leertrajecten
Lesson Study - Winkler Prins, Veendam
Het leertraject Leren van leerlingen onderzoeken: proeven aan Lesson Study in de praktijk van expertiseschool Winkler Prins in Veendam is bedoeld voor scholen in het primair en voortgezet onderwijs die hun onderwijs willen verbeteren door samen lessen te ontwerpen, leerlingen te observeren en het eigen handelen te onderzoeken. Lesson Study helpt om het leren van leerlingen te bevorderen door productieve samenwerking, praktijkgericht onderzoek en cyclisch leren.
Lees meer over het traject Lesson Study
Samen school zijn - Kandinsky College, Nijmegen
Het leertraject Op weg naar samen school zijn van expertiseschool Kandinsky College, afdeling de Monnikskap in Nijmegen, is bedoeld voor scholen in het voortgezet (speciaal) onderwijs die ambities hebben om inclusiever te werken of die een symbiosevoorziening zijn gestart of willen starten. Het traject nodigt uit om een andere bril op te zetten, te denken in mogelijkheden en om geïnspireerd aan de slag te gaan met concrete oefeningen die aansluiten bij wat er op school al gebeurt.
Lees meer over het traject Samen school zijn
Springlevend taalbeleid - Vlietland College, Leiden
Het leertraject Een springlevend taalbeleid van expertiseschool Vlietland College in Leiden is bedoeld voor middelbare scholen die een taalbeleid willen opzetten, verbeteren of nieuw leven inblazen. Of je nu aan het begin staat of al stappen hebt gezet: in dit traject kijk je hoe je taal echt op de kaart zet op jouw school. Hoe creëer je een levende taalcultuur, werk je evidence-informed, en neem je je collega’s mee? Samen bepalen we het startpunt, stellen we realistische doelen en onderzoeken we wanneer kleine interventies volstaan en wanneer structurele verankering nodig is.
Lees meer over het traject Levend taalbeleid
Over Ontwikkelkracht
Met Ontwikkelkracht brengen we een beweging op gang waarin schoolteams hun onderwijs doorlopend verbeteren aan de hand van kennis uit onderzoek en praktijk. Over tien jaar is co-creatie tussen leraren en onderzoekers de standaard, weet elk schoolteam de benodigde kennis te vinden en te gebruiken en heeft evidence-informed werken de weg naar ieder klaslokaal gevonden. De positieve effecten hiervan op de leerprestaties én werkplezier zijn te meten en te merken! We ondersteunen scholen met de ruimte, tijd en kennis die nodig zijn voor goed onderwijs. Dit realiseren we met onze samenwerkingspartners: Groeikracht, De Transformatieve School, Education Lab NL, Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), en Expertisescholen Ontwikkelkracht. Kijk voor meer informatie op www.programmaontwikkelkracht.nl.