Voortgangsbrief: de volgende stap in de verbetering van passend onderwijs

Ieder kind verdient passend onderwijs. Samen met partijen in het veld spant het kabinet zich in om passend onderwijs te versterken en de samenwerking tussen onderwijs en zorg te verstevigen. Tegelijkertijd krijgen nog te veel leerlingen niet de ondersteuning die ze nodig hebben. Dat schrijven staatssecretaris Paul van OCW en staatssecretaris Karremans van VWS in de voortgangsbrief over passend onderwijs.

Het doel van passend onderwijs is goede ondersteuning op alle scholen en maatwerk voor de leerling die dat nodig heeft. Zodat ook deze leerlingen goed mee kunnen doen en zich kunnen ontwikkelen, kunnen werken aan beheersing van basisvaardigheden en worden voorbereid op deelname aan de samenleving, doorstroom naar vervolgonderwijs of naar de arbeidsmarkt.

In de brief gaan staatssecretaris Paul en staatssecretaris Karremans in op:

  1. De voortgang van de verbeteraanpak passend onderwijs en de beweging naar inclusief onderwijs. Zo hebben samenwerkingsverbanden ouder- en jeugdsteunpunten ingericht, hebben leerlingen vanaf 1 augustus 2025 hoorrecht over hun eigen ontwikkelingsperspectief en krijgen scholen uit het regulier en speciaal onderwijs via de beleidsregel Inclusieve leeromgeving sinds schooljaar 2024-2025 meer ruimte om samen te werken.  
  2. De verzuimaanpak. Onder meer door het wetsvoorstel Terugdringen schoolverzuim, waarmee we verzuim voorkomen in plaats van oplossen, en subsidie voor initiatieven voor niet-ingeschreven jongeren;
  3. Maatwerk en de verbinding tussen onderwijs en zorg. Met wetsvoorstel meer ruimte voor maatwerk wordt meer ruimte voor maatwerk mogelijk gemaakt, zodat het onderwijsaanbod beter kan aansluiten bij de (psychische/lichamelijke) ondersteuningsbehoeften van kinderen en jongeren. Daarmee komt er ook meer ruimte voor onderwijszorgarrangementen en digitaal afstandsonderwijs.
  4. Wat is er extra nodig om knelpunten aan te pakken? De (multi)problematiek die we bij jongeren zien, reikt verder dan alleen het onderwijs. Daarom wordt nog steviger de verbinding gelegd met het sociaal domein. Het onderwijs kan het niet alleen, maar speelt wel een belangrijke rol. Daarom versterken we de ondersteuning in en om de klas en verkleinen we verschillen tussen het ondersteuningsaanbod van samenwerkingsverbanden.

Passende ondersteuning in de klas

Daarnaast heeft staatssecretaris Paul gereageerd op twee onderzoeksrapporten over passende ondersteuning van leerlingen en studenten in de klas. Zij informeert de Kamer over de stappen die zij wil zetten om leraren in het passend onderwijs toe te rusten en te ondersteunen. De staatssecretaris werkt de komende periode toe naar een multidisciplinair schoolteam in en rondom elke school in het  po en vo. Het multidisciplinair team heeft de gezamenlijke opdracht om de leerling de ondersteuning te bieden die nodig is om het onderwijs goed te kunnen volgen en het maximale uit zichzelf te halen. En het team zorgt ervoor dat de leraren zich kunnen richten op hun kerntaak: het lesgeven.

De rapporten en de reactie van de staatssecretaris zijn hier te vinden:

Op 21 mei 2025 is het commissiedebat passend onderwijs. De Tweede Kamer gaat dan met staatssecretaris Paul van OCW en staatssecretaris Karremans van VWS in gesprek over passend onderwijs.