De waarde van praktijkervaring bij het Koning Willem I College

Leren in de praktijk is een wezenlijk onderdeel van een mbo-opleiding. Tijdens corona dreigden veel mbo-studenten praktijkervaring mis te lopen – leerwerkplekken en stageplekken waren moeilijk te vinden. Het Koning Willem I College startte vanuit het Nationaal Programma Onderwijs eigen initiatieven om praktijkleren te ondersteunen. Die blijken ook na corona van toegevoegde waarde: ‘Studenten laten hier dingen zien van zichzelf die wij in de klas nooit hadden kunnen ontdekken.’

Conceptstore de Handelswinckel

In de Handelswinckel in Uden konden studenten uit verschillende opleidingsrichtingen praktijkervaring opdoen met echte klanten, producten en leveranciers. Bas Kivits begeleidde studenten als winkelmanager: ‘Als je hun verantwoordelijkheid en vrijheid geeft zijn alle successen hun eigen successen. Daar raken ze enorm gemotiveerd van.’

ICT-loket

In de ICT-sector werd tijdens corona veel thuis gewerkt. In Veghel startte het Koning Willem I College daarom een eigen loket, waar klanten terecht kunnen bij ICT-studenten voor reparaties en gebruikersvragen. ‘Het meest verrassende vind ik het wij-gevoel dat we hebben gecreëerd met elkaar’, zegt coördinator Saskia van Casteren. ‘Dat zorgt ervoor dat een student echt in de rol van medewerker komt.’

Spontane leermomenten

Ellen van Veenendaal is onderwijsmanager bij het Koning Willem I College: ‘We zijn gewend de regie te hebben op wat een student wanneer leert. Op deze plekken met echte klanten zijn spontane situaties de leermomenten. Een mooi voordeel daarvan is dat je talenten naar voren ziet komen die in een klassensituatie nooit aan bod gekomen zouden zijn.’

Bureau Pitstop: steun bij stages

Het stagetekort dat is ontstaan door corona is grotendeels opgelost. Toch is het voor een groep mbo-studenten lastig om een stage te vinden. Mbo-2-studenten aan het Koning Willem I College kunnen in dat geval terecht bij Bureau Pitstop. Het bureau helpt hen actief bij het zoeken naar een stageplaats, ondersteunt hen als er tijdens de stage problemen ontstaan en investeert in het ontwikkelen van een goede beroepshouding.

Een veilige basis voor studenten

Het is voor studenten fijn om te weten dat er hier niets van ze verwacht wordt, vertelt coördinator Annette Horstink. ‘Ze kunnen even stoom afblazen en van daaruit weer verder gaan. Er zitten hier mensen die de taal van studenten verstaan.’ Student Jaimy komt graag bij Pitstop: ‘Ik kan hier mezelf zijn en mijn ding doen. Als je een vraag hebt, helpen ze je heel goed. En ze houden rekening met je.’

Bekijk hier de video over de Handelswinckel en het ICT-loket en de video over Bureau Pitstop.