Behoefteonderzoek leermiddelen: welke behoeftes hebben scholen bij de keuze van nieuwe leermiddelen?

Wat vindt u belangrijk bij het kiezen van een leermiddel? Laat het weten via het Behoeftenonderzoek leermiddelen. De behoeftes van scholen op het gebied van leermiddelen veranderen. Het aanbod van uitgeverijen en distributeurs sluit echter niet altijd goed aan op de vraag van scholen en vernieuwen gaat langzaam. De PO-Raad wil hier verandering in brengen. Om dit te kunnen doen is het belangrijk om zicht te krijgen op de actuele behoeftes van scholen.

Dit onderzoek wordt uitgevoerd door het CLU Leermiddelen Adviescentrum in opdracht van de PO-Raad. Met de uitkomsten wil de PO-Raad bijdragen aan een verbetering van het keuzeproces van leermiddelen. Door de vraag van scholen in kaart te brengen kunnen uitgeverijen en distributeurs hun aanbod beter afstemmen op de behoeftes van scholen.

Meedoen?

Iedereen die betrokken is bij de keuze van een leermiddel kan de vragenlijst invullen. Bent u dit niet zelf, dan vragen we u om deze vragenlijst door te sturen aan de betreffende leraar, directeur of leermiddelencoördinator. Invullen duurt circa 10 minuten. Meer informatie over het onderzoek vindt u hier.

Casestudy naar keuzeproces op zes scholen

Gelijktijdig met dit kwantitatieve behoefteonderzoek volgt het CLU een jaar lang zes scholen in hun keuzeproces naar een nieuw leermiddel. In dit kwalitatieve onderzoek wordt beschreven hoe het keuzeproces op scholen verloopt en wat de invloed is van drie typen interventies: procesbegeleiding, kennisontwikkeling en tools. De onderzoekers delen tussentijds hun bevindingen. De resultaten van beide onderzoeken worden in samenhang gepresenteerd in 2021.