Monitor ICT-bekwaamheid leraren po

Monitor ICT-bekwaamheid leraren po

Technologie is overal aanwezig, dus ook op school. Denk aan het werken met digiborden, online leermiddelen of de inzet van Virtual Reality. Digitale geletterdheid wordt steeds belangrijker: voor leerlingen en dus ook voor leraren. In de voorstellen voor het vernieuwde curriculum is het een van de negen leergebieden. Hoe bekwaam voelen leraren zich bij de inzet van technologie? En op welke ICT-thema’s willen zij zich ontwikkelen? De Monitor ICT-bekwaamheid leraren PO beantwoordt deze vragen. Wilt u weten hoe uw team of teams ervoor staan en wat hun ontwikkelbehoefte is? Dan is het een goed idee om de teamleden te vragen om mee te doen aan deze monitor. Het onderzoek is een initiatief van de PO-Raad en Kennisnet. 

Resultaten per leraar, per school en landelijk beeld
Iedere leraar die de monitor invult krijgt een beeld van zijn persoonlijke ontwikkelbehoefte. Bij zes of meer respondenten per school is het mogelijk een schoolprofiel te ontvangen. Zo weet je als school hoe je team ervoor staat en waar het team zelf aan wil werken. Een rapport over meerdere scholen binnen een bestuur is ook mogelijk. In januari 2020 presenteren de PO-Raad en Kennisnet een landelijk beeld op basis van de resultaten uit de monitor. De monitor kan dienen als basis voor verdere ondersteuning van de sector. Bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van ondersteunings- en opleidingsaanbod voor huidige en aankomende leraren. 

Meedoen en meer informatie
Het is mogelijk om als school, schoolbestuur, pabo of individuele leraar mee te doen aan de monitor ICT-bekwaamheid. Onderzoeksbureau KBA Nijmegen voert de monitor uit. De monitor is onderdeel van het programma Samen Slimmer Leren. Vragen over de monitor kunt u per mail stellen aan projectleider Ilona Goessens, via i.goessens@poraad.nl.