Beschikking onderwijsachterstandsscores: toelichting op de berekening

Dit najaar ontvangen scholen die daarvoor in aanmerking komen de beschikkingen voor de onderwijsachterstandenbekostiging van kalenderjaar 2023. Deze beschikkingen zijn gebaseerd op de onderwijsachterstandsscores die het CBS eind juni heeft gepubliceerd. Door de actualisatie van de indicator voor onderwijsachterstanden en de overgang op kalenderjaarbekostiging is het mogelijk dat de achterstandsscores van uw school anders zijn dan die van vorig jaar. In dit artikel lichten we dit toe.

Het CBS publiceert jaarlijks de onderwijsachterstandsscores. Deze scores laten de verwachte onderwijsachterstand op scholen zien. Het CBS baseert de scores op de indicator voor onderwijsachterstanden. Bij de invoering van deze indicator in 2019 is met de Kamer afgesproken dat de indicator regelmatig wordt geactualiseerd, omdat zaken zoals het opleidingsniveau van ouders en het land van herkomst in de loop der tijd kunnen veranderen. Daarom heeft het CBS in 2021 de indicator verbeterd. Deze verbetering heeft geleid tot een aantal verschuivingen in de indicator, die hun beurt leiden tot verschuivingen in de achterstandsscores.

Daarnaast speelt de overgang naar bekostiging per kalenderjaar mee: bij de berekening van de achterstandsscores is gebruikgemaakt van de leerlingtelling van 1 februari 2022. De vorige scores waren berekend op basis van de leerlingtelling van 1 oktober 2021.

Beide wijzigingen samen leiden ertoe dat de scores van sommige scholen behoorlijk kunnen verschillen ten opzichte van de scores van vorig jaar. Overall zijn de wisselingen in de scores niet opvallend groter dan in andere jaren.