Evaluatie van de COVID-19-servicedocumenten voor mbo en hoger onderwijs

In opdracht van het ministerie van OCW voert Berenschot van oktober 2021 tot februari 2022 onderzoek uit naar de ruimte voor onderwijs tijdens de coronapandemie. Welke effecten had de tijdelijk geboden ruimte om af te wijken van de vigerende wet- en regelgeving? En wat kunnen we hiervan leren voor het structurele onderwijsbeleid in het mbo en hoger onderwijs?

Om onderwijsinstellingen duidelijkheid te geven en te helpen tijdens de coronapandemie, heeft het ministerie van OCW samen met vertegenwoordigers van het onderwijsveld servicedocumenten opgesteld voor het mbo en hoger onderwijs. In deze servicedocumenten zijn de maatregelen die de overheid nam om de pandemie te bestrijden toegelicht en zijn aanvullende maatregelen opgenomen om ruimte te creëren voor onderwijs tijdens de pandemie. Daarbij gaat het onder meer om ruimte voor uitvoering van afstandsonderwijs, het omgaan met onderwijstijd, mogelijkheden om toch stages te kunnen lopen, afspraken rond het bindend studieadvies, de voorwaardelijke toelating van studenten en het omgaan met matching en selectie voor de toelating tot een opleiding.

Evaluatie inzet servicedocumenten

Nu het onderwijs – hopelijk definitief – weer regulier doorgang kan vinden, wil het ministerie graag de inzet van de servicedocumenten evalueren. Zijn er maatregelen waarvan het ook zonder het coronavirus wenselijk is om ze te behouden? Of moeten we juist zo snel mogelijk terug naar ‘normaal’? En wat kunnen we leren van de samenwerking tussen overheid en onderwijs bij het bepalen van de invulling van maatregelen en het verspreiden van de documenten?

Om antwoorden op deze en andere relevante vragen te krijgen, heeft OCW Berenschot de opdracht gegeven de komende maanden onderzoek uit te voeren naar de inzet en inhoud van de servicedocumenten. Dat doen de onderzoekers zoveel mogelijk in samenwerking met het onderwijsveld. Berenschot haalt vanuit verschillende perspectieven – zowel bij medewerkers, studenten, betrokken vertegenwoordigers als bij andere experts – ervaringen en inzichten op. De resultaten van de evaluatie benut OCW voor het onderwijsbeleid in het mbo en hoger onderwijs.